måndag 24 oktober 2016

Då och nu

2016-10-24
Mitt största intryck från Kina: Ja tänk ändå...! (Som min gamla farmor brukade säga) Tänk så mycket människor det finns i världen! De hysteriska horder med människor som besökte Muren färgade naturligtvis min upplevelse av densamma. (Badaling, dit min tur gick, är det absolut mest besökta murstället, har jag fått veta sen.) Det är fascinerande, nästan lite skrämmande ibland, galet mest. Likadant var det på Himmelska Fridens (fast det är ju betydligt bättre plats på ett torg stort som sisådär 4-5 fotbollsplaner än på en mur) och i Den förbjudna staden. Historiens vingsus har svårt att göra sig gällande mitt bland allt nutidssorl och -vimmel. Men det är ändå stort att ha varit här och sett denna smältdegel av och nu. Hur det blir med sen kan man ju undra förstås...

Lägger till en panoramabild från Den förbjudna staden, som jag lyckats ta med min relativt nyinköpta s.k. smartphone:



1 kommentar:

  1. Den förbjudna staden är relativt fri från turistkrimskrams. Kändes väldigt ren från sådant när jag var där 2008. De höll dock på att restaurera vissa byggnader.

    SvaraRadera