lördag 1 oktober 2016

Resfeber!

2016-10-01
Jojo, snacka om resfeber! Eller reseångest kanske är ett bättre ord. För ett par dar sen fick jag besked om (från min man i Berlin, Arne G) att första båt-etappens fartyg, C C Puget, skall läggas in i torrdocka för översyn och reparation och att avgången från Chiwan flyttats fram en hel månad! Värsta tänkbara logistiska katastrof, med andra ord. Det skulle ju i stort sett omintetgöra hela mitt projekt, det var min första tanke.

Som väl var (ta i trä, ta i trä, ta i trä) sa sig dock Arne ha funnit en annan passande båt, Aglaia. Den  ska enligt nuvarande uppskattningar avgå omkring 27 oktober från Hong Kong. Efter en del strul med tågtiderna från Beijing till H.K. har jag sen tidigare fått flytta fram min ankomst till H.K. något, till 26 oktober. Tänk er då följande möjliga scenario: Båten avgår händelsevis ett par dygn tidigare än beräknat, den 25 okt, från H.K., jag anländer dit den 26:e… Fast om jag får reda på detta i tid kan jag möjligtvis ändra min tågbiljett från Beijing och komma fram i tid… Ack ja, ack ja,vilken cirkus….Man kan bli nervvrak för mindre – redan på förhand!

Tilläggas kan, att besvär och kostnad för att skaffa ett nytt, s.k. double entry-visa till Kina, nu framstår som helt onödigt. Den nya båten avgår från egentliga H.K., så att säga, och därmed reser jag bara in i Kina en gång, inte två… Ack ack ack…

2 kommentarer:

  1. Lycka till på din resa, Jörgen! Sonny och jag kommer att följa dig på bloggen.

    SvaraRadera
  2. Jag önskar dig stort lycka till på din resa Jörgen. Att resa är att se. Och världen är sevärd.

    SvaraRadera