onsdag 14 december 2016

Atle Atlasson

I tidernas begynnelse steg jorden ur havet. Lille Atle Atlasson, som smitit iväg på egen hand ner till stranden för att leka lite, fick se det lustiga klotet. Oj, tänkte han, vilken mysig bollellibollboll! Den måste jag hoppa upp och lattja lite med. Och så försökte han klättra upp på jorden. Men si det var inte så lätt det inte.  Gång på gång försökte han, men lille Atle var inte så liten när allt kom omkring, snarare lite väl stor och klumpig. Men skam den som ger sig! Och till slut, till slut låg han där, på händer och knän på toppen av jordgloben. Lycklig och glad vände han sig om och satte sig ned att skåda ut över de strandrymdliga omgivningarna. Den här jordbollen kommer jag att ha mycket skojigt med i framtiden, mumlade han för sig själv. Jag ska bära med mig den vart jag än går, om inte på axlarna så åtminstone i huvudet.











Foto: Hildegard Sakerwalla

2 kommentarer:

  1. Hej jörgen! Vad bra att du sitter på Jordens top :-) Kan du stoppt regnet här på västkusten? Gudrun (Din piknik kompis efter Kauri parken)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, men här uppe vid Marlborough Sounds har jag lyckats fixa sol o blå himmel. Åker tillbaka till Nordön på måndag. Ha det gott o hälsa Robert!

      Radera