onsdag 28 december 2016

Nästan halvvägs

Jag har nu varit på väg i 83 dagar sen starten 7 oktober. Det börjar närma sig halvvägs. Hur känns det då? Jodå, inte så illa, någorlunda skulle jag vilja säga. Längre brukar jag inte sträcka mig hemma heller, när någon frågar om läget och hur jag mår. Att ha det någorlunda, inlklusive en viss grundläggande nöjdhet med tillvaron, det är ett bra utgångsläge för allehanda kortare utbrott av total harmoni eller till och med lyckliga sällhetsögonblick, epifanier. Att ha det så för jämnan är naturligtvis inte möjligt, det säger sig självt. Lyckan måste ha något att kontrasteras mot, annars skulle den förmodligen inte märkas efter ett tag. Har aldrig förstått det där med evig sällhet i himmelen, harpomusik hela tiden osv… Då blir det ju rutin! Och att koppla ihop rutin med himlastormande lycka, det går bara inte. Jag frestas att citera Gunnar Ekelöf:

När man kommit så långt som jag i meningslöshet
är vart ord åter intressant:
Fynd i myllan
som man vänder med en arkeologisk spade:
Det lilla ordet du
kanske en glaspärla
som en gång hängt om halsen på någon
Det stora ordet jag
kanske en flintskärva
med vilken någon i tandlöshet skrapat sitt sega
kött

Ett lågt utgångsläge skapar möjlighet till goda överraskningar, nyfikenhet, funderingar. Fast, det ska medges, just nu är läget nog lite väl lågt. Som jag nyss noterade på Facebook: Jag väntar på mitt skepp! Det heter Hammonia Galicia, och ska precis nu, enligt nätet lägga till i Tauranga Nya Zeelands östra nordö-kust. Därifrån är det inte många timmars gångtid till Auckland. Uppskattad ankomsttid hit är just nu kl 9-10 i morgon, fredag 30 december. Beräknad avgångstid: 23.00, samma dag. Går det sedan allt som det ska lägger vi till i Cartagena, Colombia, den 19:e januari. Då har vi seglat över världens största hav, Stilla Havet, vilket upptar två tredjedelar (!) av jordens totala yta. Magellan namngav det 1520 ”Mar Pacifico”, efter att ha kämpat sig runt Kap Horns stormiga vatten via det som kom att kallas Magellans sund. Kapten och besättning var lyckliga över att ha kommit ut på det stora, vida, öppna havet, som just då dessutom var alldeles lugnt och stilla – därav namnet. Må det leva upp till sitt namn även under Hammonia Galicias stundande överfart…

Jag ser fram emot sjöresan och hoppas den skall bli lika lugn och rogivande som min första båt, den från Hongkong till Auckland. Det blir förhoppningsvis en hel del berikande socialt umgänge med kaptenen och besättningen och eventuellt någon mer passagerare, men framför allt måste man vara bra på att umgås med sig själv på en sådan resa. Jag kommer att läsa mycket, redigera och bearbeta mina foton från tidigare dagar på resan (har hunnit till månadsskiftet oktober-november i nuläget), skriva en del, kanske dikter, kanske låttexter – att ha väldigt lite att göra är en god grogrund för kreativa tendenser och försök, enligt min erfarenhet. Kanske kan jag göra som på Aglaia, springa några varv runt fartyget varje morgon. Och så hoppas jag att där, längst fram i fören, måtte finnas en lika underbar plats som på mitt förra skepp; vindskugga, vindvin och vågvisk, men för övrigt mest ljudlöst, magiskt framglidande på de blå evighetsvidderna.

Varje dag kommer säkert i det stora hela likna den föregående och den nästkommande. Men inte i detaljerna, inte med ögat öppet för vindens och vågornas växlingar, och, inte minst, för ljusets skiftningar. Landkänningar (tror dock inte vi kommer att lägga till någonstans; det är nonstop Nya Zeeland till Panama), fåglar som passerar eller följer båten (och som man kan försöka fota), soluppgångar, solnedgångar, de vandrande molnen, regnskurar, stormbyar – allt att lägga märke till och notera, att ”vända med arkeologisk spade” (dikten ovan). Kanske ett riktigt oväder, en storm… vet inte hur jag skulle reagera då, antagligen skulle jag känna rädslan och skräcken lura i mitt inre, även om jag förstås hela tiden skulle försöka förnuftsmässigt övertyga mig själv om hur sällan man hör talas om riktigt stora fartyg, som det här, som går under ute på öppet hav…

Observera att jag under perioden 30 december till 19 januari troligen inte kommer att ha tillgång till internet. Därmed blir det inga inlägg vare sig på facebook eller bloggen från min sida. Jag tar mediesemester, skulle man kunna säga, om man uttrycker det positivt. Detta är på gott och ont, helt klart. Det bidrar å ena sidan till rofylldheten och de möjligheter den ger, å andra sidan kommer jag naturligtvis ibland att sakna omvärlden; människorna, händelserna, m.m., m.m. Desto roligare blir det att återfå denna kontakt i efteråt i Colombia! tänker jag i nästa ögonblick. Vi hörs och ses då.

With hope of fair winds and following seas…

Best regards,

Passenger Larsson
















11 kommentarer:

  1. God tur Jörgen och hoppas färden blir avkopplande. Lyssnade just på våra inspelningar och ser fram emot när du vandrar upp för backen på Trandared så vi kan återuppta inspelningarna i vår. Vi åker till Brasilien i början av februari. är du i närheten då kanske vi ses! Gott nytt år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott Nytt År till dig också, och till hela din allt större familj! Får se vad som kan komma ut av den långa mediebefriade tiden ombord. En del dikter eller låttexter tror jag nog det blir. Det är svårare med musiken. Men den kan ju läggas till senare, inte minst i samarbete med bandet.

      Radera
  2. Gott nytt år Jörgen, som du möter på det, förhoppningsvis, Stilla Havet.

    Ser framemot att höra om epifamier, hoppas det är några, dess motsats och allt däremelllan som du för uppleva på ditt tillfälliga nya hem Hammonia Galicia.

    20 dagar i ens liv kan vara försumbara, men kan också innebära början till ett nytt liv.
    Med andra ord du har spännande dagar framför dig.

    SvaraRadera
  3. Och Gott Nytt År till dig, där i den singaporianska, fuktiga hettan! Hav tröst och mod, snart kan du svalka dig i snödrivorna på Söder igen.

    SvaraRadera
  4. Hoppas att det blir en stilla överfart, och att det blir en bra början på det nya året!

    SvaraRadera
  5. Have a safe boat journey Jörgen


    /Richard

    SvaraRadera
  6. Får en massa gamla låttitlar i huvudet när jag läser din text, typ Sail along silvery Moon, Red Sails in the Sunset, men även Roaring Fourties. Contemplate and stay sade, mate!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kända låtar, förutom "Roaring Fourties". En sådan titel är direkt intressant för mig, eftersom jag brukar följa albatrosserna (i tanken) när de lättjefullt spiralflyger i hård motvind utan att röra vingarna över dessa stormiga vatten. Vem har gjort den låten?

      Radera
  7. ska vara safe inte sade 😉

    SvaraRadera
  8. Du skriver att du har varit iväg i 83 dagar. Lustigt, för här har det bara gått 82 dagar. Det måste vara samma fenomen som Jules Vernes Phileas Fogg och Jean Passepartout råkade ut för när de reste Jorden runt på 80 dagar; reser man jorden runt österut över alla tidszoner så upplever man ett dygn mer än den som hela tiden befinner sig på start-/målplatsen. Så jag vill Jörgen att du räknar noga hur många dygn du har varit på resande fot, så kan vi jämföra med min ett-blyertsstreck-på ett papper-varje-dag-räkning när du kommer hem. /Georg

    SvaraRadera
  9. Jag ska noga hålla reda på detta, Georg. Dylikt fascinerar mig också. Vi får reda ut det ordentligt över ett glas öl när jag kommer hem.

    SvaraRadera